Payment with Visa Payment with Mastercard Payment with Klarna Payment with Swish
Gratis frakt från 399:- / snabba leveranser

Köpvillkor

Köpvillkor

1. Allmänt

Vildenes.se drivs av Vildenes Sverige Ab (559428-4423). På Vildenes.se (”SAJTEN”) har du möjlighet att köpa produkter och tjänster (gemensamt benämnda ”ERBJUDANDEN”) med kort. Önskar du komma i kontakt med oss, skicka mejl till [email protected] med dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

2. Avtal och beställning

Följande villkor (”VILLKOREN”) gäller för alla beställningar som du som konsument (nedan kallad ”DU” eller ”KUNDEN”) gör på Sajten. Ett avtal ingås mellan dig och Handlaren. För att kunna göra en beställning via Sajten måste du acceptera Villkoren. En beställning innebär att du accepterar och förstår dessa Villkor och förbinder dig att följa dem i dess helhet. Det är därför viktigt att du läser och förstår Villkoren innan du gör din beställning. Genom att acceptera dessa Villkor samtycker du vidare till vår behandling av dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy nedan.

Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra Villkoren utan varsel. Eventuella ändringar av Villkoren kommer att publiceras på Sajten. Vi rekommenderar att du regelbundet besöker Sajten för att få reda på eventuella ändringar av Villkoren. Den version av Villkoren som är tillgänglig på Sajten när du gör din beställning är den version som gäller för din beställning.

Vi förbehåller oss rätten att när som helst och utan förvarning dra tillbaka erbjudanden som är tillgängliga i butiken.

Ett avtal om köp där dessa Villkor gäller ingås först när vi skriftligen bekräftat din beställning och du fått e-post med vår orderbekräftelse. Vi strävar efter att du ska få orderbekräftelsen senast 1 timme efter det att vi mottagit din beställning. När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Om det mot förmodan är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta.

3. Priser och betalning

3.1 Betalning

Vi erbjuder betalning via Klarna, där kan du även välja mellan Swish, direktbank och kortbetalning. Se villkor för Klarna Checkout här. Du kommer även se dessa villkor och acceptera dem innan du kan betala för din order. Har du några frågor om denna tjänst hör du enklast av dig till Klarnas support gällande Klarna-frågor.

3.2 Skatter och avgifter

Priser på Sajten anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar mervärdesskatt. För vissa beställningar kan en fraktavgift tillkomma, vilken är beroende av beställningens belopp och begärd leveransadress. Vid en eventuell fraktavgift kommer det att anges i kassan där totalkostnaden för beställningen visas.

4. Leverans

4.1 Transport

Varor som finns i lager levereras normalt inom 1-3 arbetsdagar beroende på var man bor i Sverige eller Skandinavien. Vid försenad leverans, kommer vi att informera dig om detta och fortsätta att bevaka beställningen. Om den specifika produkten är tillfälligt slut, kan leveransen ta längre tid. I ett sådant fall kommer vår kundtjänst att kontakta dig för att lämna ytterligare information. Om inte annat uttryckligen avtalats och om en leverans är försenad mer än 30 arbetsdagar och det inte beror på dig som kund har du rätt att häva köpet.

När din beställning skickas från vårt lager kommer du att få ett e-postmeddelande innehållande t.ex. ett spårningsnummer så att du kan spåra din beställning.

Om paketet ska hämtas ut på visst utlämningsställe ska det hämtas ut inom den tid som anges i aviseringen. Vanligtvis ska paket hämtas personligen med giltig legitimation och ordernummer. Du får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas eller mottas. Aviseringar skickas via e-post och/eller vanlig post och, om du lämnat mobilnummer, även via kostnadsfritt SMS. Endast i undantagsfall skickas aviseringar med vanlig post.

4.2 Outhämtade försändelser

Om leverans eller avhämtning försenas genom att du på orimliga grunder vägrar ta emot försändelsen eller om du inte inom två veckor efter vårt första leveransförsök till dig accepterar leveransen eller hämtar produkten på utlämningsstället har vi (utan att det påverkar våra andra rättigheter och möjligheter) rätt att:

a) kräva dig på en avgift för rimliga lagerkostnader och eventuella andra kostnader som rimligen kan uppstå för oss;

och/eller

b) inte längre erbjuda leverans eller avhämtning av produkten och meddela dig att vi omedelbart häver Avtalet. I sådant fall kommer vi återbetala köpesumman till dig eller till ditt kredit- eller betalkortsföretag. Vi förbehåller oss rätten behålla ett belopp för de eventuella skäliga administrationskostnader som kan ha uppkommit för oss på grund av förseningen. Sådana administrationskostnader kan exempelvis utgöras av kostnader för leveransförsök, kostnader för att skicka tillbaka produkten samt eventuella lagerkostnader enligt punkt a) i denna paragraf.

4.3 Reklamation

Om en vara inte lever upp till förväntningarna på grund av ett fel åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

4.4 Transportskador

Vänligen kontakta kundservice omedelbart om produkten har skadats under transporten från lagret till dig. Vid retur av en produkt ansvarar du för eventuella skador i samband med transporten.

5. Separat leveransadress

Du kan ange en separat leveransadress i kassan om du önskar leverera din beställning till någon annan. Perfekt när du vill skicka någon en present där leveransen ska ske till en annan mottagare.

6. Bilder och färger

Vi ansvarar inte för slutförsäljningar av erbjudanden och reserverar oss för bild- och tryckfel på Sajten, t.ex. fel i produktbeskrivningen, felaktiga priser och prisjusteringar eller felaktig information angående lagernivåer. Vi har rätt att korrigera fel och ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om fel pris har lämnats för en vara som du har beställt, kommer vi att meddela dig om detta och invänta ditt godkännande av det ändrade priset innan vi fortsätter med beställningsprocessen. All bildinformation på Sajten ska endast anses vara illustrationer. Sådana illustrationer garanterar inte att återge det exakta antalet produkter som du får eller varans exakta utseende, funktion eller ursprung. Vi är inte ansvariga för någon information på Sajten från tredje part.

7. Personuppgifter

Genom att handla hos Vildenes Butiken accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Vildenes Butiken är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

7.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

7.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

7.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

7.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
7.4.1 Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Swish.

7.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord.

7.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

7.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

7.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

7.8 Ansvarig för dataskydd
Vildenes Butiken är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

7.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.

8. Lagerstatus

Lagervaror - produkter som finns i lager har lagerstatus " i lager" och kan skickas samma dag. Beställningsvaror - Produkter som inte finns på lager har lagerstatus "Slutsåld". Leveranstiden för beställningsvaror varierar och vi återkommer via e-post med uppskattad leveranstid efter din beställning.

9. Returer

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

9.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: 

Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.

Har du valt betalsättet faktura och ännu inte betalat in denna kan du själv enkelt logga in på Klarnas självservice via www.klarna.se och skjuta fram förfallodatumet. Alternativt kontakta Klarnas kundservice. Då slipper du eventuella påminnelseavgifter och när returen är registrerad hos oss kan du se det nya, uppdaterade beloppet på din faktura. Har du redan betalt in fakturan så återbetalas du beloppet som motsvarande din retur när vi mottagit och registrerat returen.

9.2 Ångerrätten gäller inte vid:

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här

10. Avbeställning

Vill du avbeställa en order måste du meddela vår kundtjänst detta så snart du gjort den. Har vi hunnit packa ordern och skapat frakthandlingar är du som kund skyldig att mottaga försändelsen som sedan kan returneras enligt returrätten. För outlösta paket som kommer i retur till oss debiteras kunden kostnaderna för returfrakt och hanteringskostnad.

11. Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

12. Force Majeure

Handlaren är inte ansvarig för fullgörandet av sina åtaganden på grund av omständighet utför dennes kontroll, som direkt eller indirekt, hindrar eller gör det olönsamt att producera, leverera eller frakta till dess att sådan omständighet har avlägsnats (force majeure). Sådana omständigheter ska anses omfatta strejk, transportbrist, import- och exportförbud eller andra förhållanden som ligger utanför Handlarens kontroll. Om en force majeure situation varar längre än 2 månader och din beställning inte har levererats, har både du och Handlaren rätt att annullera beställningen utan ytterligare sanktioner eller kostnader.

13. Upphovsrätt och varumärken

Vi äger Sajten och allt dess innehåll. Informationen är bl.a. skyddad av immateriella rättigheter och marknadsföringslagstiftning. Detta innebär att varumärken, företagsnamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout och information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan vårt skriftliga medgivande.

Tillämplig lag och tvister

I händelse av tvist följer vi beslut fattade av Allmänna reklamationsnämnden eller motsvarande nämnder i andra europeiska länder.

Tvist angående tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk rätt och ska avgöras av svensk domstol.

Dessa Villkor fastställdes av Vildenes Sverige Aktiebolag 2023-07-17